przez Bartec » 9 paź 2012, o 14:49
Post Semena
Witam
Wklejam odpowiedź od Borana w/s butów, takich jak pokazywałem na ostatnim treningu tj. wysokich do połowy łydki, sznurowanych z boku, na obcasie.
Witam!
Jak już wcześniej wspominałem, cena tych butów byłaby uzależniona od rodzaju konstrukcji i poziomu wykończenia.
i) But o konstrukcji "hybrydowej" - przednia część szyta na wywrotkę, natomiast tylna - przy pięcie - sposobem przeszywanym (żeby uzyskać solidną płaszczyznę do montażu obcasa). Rozwiązanie takie jest zastosowane w kilku butach (m. in. w bucie typu o którym rozmawiamy) znalezionych podczas wykopalisk na Starym Mieście w Warszawie. - załącznik nr 1.
Cena to 450zł w wersji podstawowej do 600 przy dodatkowych wykończeniach (dziurki podszyte dodatkowym panelem skóry, wzmocniona górna krawędź).
Plusy tego rozwiązania:
+ konstrukcja potwierdzona w zabytku dokładnie tego typu obuwia
+ rozwiązanie najbardziej ekonomiczne
Minusy:
- mniejsza niż w pozostałych przypadkach trwałość (w wypadku przetarcia podeszwy lub puszczenia szwu naprawa jest praktycznie równoznaczna z szyciem buta od nowa)
- mniejszy niż w pozostałych przypadkach komfort (tylko jedna warstwa ok 6mm skóry pod stopą w przedniej części)
- brak wzmocnienia w środkowej części podeszwy (podeszwa może się z czasem zapadać przed obcasem)
- brak możliwości zastosowania wzmocnień w nosku (nie wpływa to na trwałość ani komfort, ale z czasem nosek może "sflaczeć" i stracić pierwotny kształt)
(Pierwsze dwa minusy można częściowo zniwelować, doszywając do buta drugą warstwę podeszwy, to jednak wiąże się z dopłatą ok 120-150zł)
ii) But szyty w całości sposobem przeszywanym. - załącznik nr 2
Cena - od ok 500-550zł do 650-700 zależnie od wykończenia (j.w.)
Plusy:
+ mocna konstrukcja, bardziej trwała i komfortowa niż powyżej (całkowita grubość podeszwy to min. ok 1,2cm)
+ jest możliwość zastosowania wzmocnień w nosku, dzięki czemu but utrzyma fason
+ lepsze niż w powyższym przypadku możliwości naprawy (choć nadal nie tak dobre jak poniżej)
+ wzmocniona środkowa część podeszwy
Minusy:
- konstrukcja ta jest uważana za mniej odporną na wodę (szycie na wylot przez wszystkie warstwy podeszwy daje wodzie łatwiejszy dostęp do środka buta)
- nie spotkałem się do tej pory ze znaleziskach buta _w całości_ wykonanego w ten sposób (jedynie częściowo - jak w powyższym przypadku)
iii) But o konstrukcji pasowej. Buty o tej konstrukcji są licznie reprezentowane w zabytkach z epoki (choć głównie z obuwiu "typu zachodniego") - zał. nr 3.
Do dziś zresztą najlepsze buty są szyte właśnie w ten sposób.
Cena - od ok 600zł do 700-750zł zależnie od opcji wykończenia (j.w.)
Plusy:
+ solidna konstrukcja, trwała i komfortowa (całkowita grubość podeszwy to min. 1,2cm)
+ możliwość zastosowania wzmocnień w nosku, dzięki czemu but utrzyma fason
+ najlepsze możliwości naprawy (po starciu podeszwy zrywa się ją i na jej miejsce wszywa nową - może to zrobić w zasadzie każdy wykwalifikowany szewc)
+ wzmocniona środkowa część podeszwy
+ odporność na wodę
Minusy:
- konstrukcja występuje w zabytkach, ale raczej w typie zachodnim (ale w obuwiu powszechnym wśród mieszczan w Polsce...)
Różnice w kosztach skóry są na tyle niewielkie, że można je pominąć Smile
Jedyny problem jaki może się pojawić to to, że żółta skóra nie zawsze jest dostępna.
pozdrawiam
Tomasz Konik / Boran